Event w Employer Brandingu- inwestycja czy koszt?

Prawo pracy, Czytelnia


Eventy w employer brandingu wydają się być wyższą szkołą jazdy. Mało która z firm w ogóle posiada w pełni opracowaną strategię employer brandingu, a co dopiero urozmaiconą i dopełnioną za pomocą eventów.

 


Z perspektywy zmieniającego się rynku pracodawcy na rynek pracownika, każda firma i jej zespół HR musi zacząć działać- by przyciągnąć nowych pracowników, utrzymać obecnych, a do tego pozyskiwać z rynku profesjonalistów czy młode talenty. Działania employer brandingowe warto wzbogacić, a nawet w pełni oprzeć na narzędziu, jakim jest event.

Sposób na młode talenty

Dlaczego firmy nie znajdują odpowiednich kandydatów na oferowane stanowiska? Dlaczego docenieni pracownicy odchodzą z organizacji? Oczywiście warunki finansowe, pakiety socjalne i inne materialne kwestie mają na to wpływ. Coraz częściej kartą przetargową staje się atmosfera pracy, poczucie bezpieczeństwa, możliwość rozwoju czy sami współpracownicy. Jak pokazać atmosferę pracy? Jak ją zbudować, by w naturalny sposób przenikała ściany firmy i przyciągała do siebie kolejnych pracowników? Przemyślane eventy wewnętrzne budują uznanie pracowników, którzy są najlepszymi ambasadorami marki pracodawcy i przyciągają swoich znajomych do organizacji. Jednak eventy można również projektować z myślą o bezpośrednim kontakcie z potencjalnymi kandydatami. Eventy tego typu często odbywają się w klasyczny sposób na targach pracy, podczas dni otwartych czy wykładów specjalnych na uczelniach, ale to nie wszystko. Potencjał drzemiący w eventach jest tak ogromny jak nasza wyobraźnia, tylko ona nas ogranicza. Kluczowym elementem takich eventów jest przemyślana strategia employer brandingowa i określenie wewnętrznego EVP oraz całego wizerunku, który chcemy budować. Wszystko, co kreatywne musi mieć określone ramy, by możliwe było zbadanie efektywności takich działań.

Efektywny onboarding

Kiedy już pozyskamy nowego pracownika co zrobić, by nie rozczarował się napotkaną sytuacją, a efekt osiągnięty poprzez działania angażujące utrzymać? Co więcej- by pokazywany na zewnątrz wizerunek uwiarygodnić już w rzeczywistości? Świetnym pomysłem jest wprowadzenie pracownika na pokład poprzez eventowy onboarding. Utrzymujemy jego poziom zaangażowania, aktywizujemy go, by zaczął utożsamiać się z firmą, by ją poznawał i przede wszystkim by skrócić czas adaptacji. Im szybciej się to wydarzy, tym szybciej pracownik zacznie efektywnie działać, co realnie wpłynie na koszty z tym związane. W takie działania dobrze jest angażować obecnych pracowników, by dodatkowo wpływać na integrację i działania synergiczne. Proponując inne aktywności niż te wykonywane na co dzień dajemy im nową moc i motywację do pracy. Mocno podkręcamy ich zaangażowanie i utożsamianie z firmą– dajemy im rolę przewodników po ich pokładzie.

Fluktuacja, zaangażowanie, uważność

Współczesny pracodawca powinien inwestować przede wszystkim w pracowników i ich emocje. Bezpośrednia forma kontaktu z pracownikami budzi większe zaufanie. Większość  firm przynajmniej raz w roku spotyka się ze swoimi pracownikami. Ile z nich wykorzystuje ten event do budowania marki pracodawcy? Niestety niewiele. Eventy te są często pozbawione celu, a ich efektywność mierzona jest w ilości nietrzeźwych pracowników. Co najgorsze, większość z nich twierdzi, że to świetne eventy integracyjne. Niestety nie mają one nic wspólnego z integracją. Niezwykle cenny jest kontakt bezpośredni w relacjach pomiędzy pracodawcą i pracownikami. Mamy możliwość zbudowania relacji, która daje nam podstawy do zwiększania zaangażowania, a co za tym idzie większą chęć dalszej pracy. Dbając o obecnego pracownika zmniejszamy ich rotację, ograniczamy koszty związane z nowymi rekrutacjami. Każdy event jest szansą, którą warto wykorzystać z głową i wiedzieć po co się go organizuje. Klasyczne pikniki rodzinne, świąteczne czy cykliczne spotkania to okazja, by nadać działaniom eventowym nowe znaczenie. Zaprojektowane, zazwyczaj z pomocą specjalistów, działania eventowe mogą łączyć nie tylko integrację pracowników, realnie wpływając na synergiczne działanie zespołów, ale także działania CSR, elementy BHP  i ogólne zagadnienia związane z bezpieczeństwem, prewencyjne działania zdrowotne (wykazujemy dbałość o pracownika), spełnianie zasad work-life balance, czy w końcu samą motywację i efektywność pracy każdego z pracowników. Dzięki organizowanym wydarzeniom zbliżamy się do pracowników, zwiększamy wzajemny szacunek i lojalność, a także dbamy o pozytywny klimat organizacyjny.

 ...

Wracając do zasadniczego pytania - czy eventy w employer brandingu to inwestycja czy koszt? Oczywiście, że inwestycja. To inwestycja w najważniejszy składnik każdej firmy, w ludzi. Eventy to jedno z narzędzi całej strategii employer brandingowej i tak samo jak jej efekty w całości można właściwie zmierzyć i wycenić, tak samo efektywność działań eventowych. Dobrze przemyślane, angażujące, prawidłowo zaprojektowane eventy pomagają w odnajdywaniu rozwiązań wyzwań współczesnego HRM. Wdrożenie ich do firmy skutkuje po pierwsze nawiązaniem emocjonalnej więzi pracownika z pracodawcą, po drugie doskonale służy promocji marki. Event to nie koszty, to inwestycja.

Bibliografia:
Marek Kozłowski, Employer Branding: Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa, 2012

Drukuj artykuł
Małgorzata Machynia

FSWO, Leszno
Przygotowuje kreatywne koncepcje eventów, brandingów, rebrandingów oraz projektuje działania employer brandingowe www.fswo.pl. Swoją karierę zawodową rozpoczęła w Grupie Żywiec, a następnie rozwijała się w strukturach Heinekena. Uwielbia pracę z ludźmi. Zaraża swoją pasją i chęcią do tworzenia. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.