80% uczestników szkoleń podnosi kompetencje dzięki pracodawcom

HR Komentarz


Zdecydowana większość uczestników szkoleń jest kierowana na nie przez swoich pracodawców – grupa ta stanowi aż 80% całości. Na rozwój pracowników stawiają nie tylko duże firmy (75%), lecz także MSP (25%) – wynika z sondy przeprowadzonej przez portal NF.pl w ramach akcji "Rozwijaj się albo giń".


Dobra inwestycja

Nie od dziś wiadomo, że „jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”. Rozwija się rynek, pojawiają się coraz to nowe technologie, różni się od siebie także każde kolejne pokolenie. Człowiek, który nie próbuje podążać z duchem czasów, często nie stoi w miejscu, lecz wręcz cofa się, czego konsekwencją w najgorszym przypadku może być nawet wyparcie z rynku pracy. Portal NF.pl, chcąc przekonać Polaków do tego, że warto się szkolić, zorganizował akcję "Rozwijaj się albo giń". W jej ramach przeprowadzono sondę wśród firm szkoleniowych, z której wyciągnąć można kilka istotnych wniosków.

Menedżerowie najchętniej rozwijają kompetencje

Jaki procent klientów firm szkoleniowych stanowi kadra kierownicza, a jaki pracownicy niższego szczebla? Wyniki ankiety pokazują, że zdecydowana większość – 63% uczestników szkoleń to menedżerowie. Osoby pracujące na pozostałych stanowiskach stanowią 37% wszystkich szkolących. "Pracodawcy coraz chętniej szkolą swoich pracowników, coraz częściej finansują ich rozwój. Co ciekawe, dotyczy to nie tylko dużych firm, lecz także MSP. Krótko mówiąc: idzie nowe, lepsze!" – mówi jedna z uczestniczek ankiety Renata Petryka, prezes zarządu Tax Consilium. Znajduje to potwierdzenie w badaniu, które pokazuje, że aż 80% uczestników szkoleń jest kierowanych na nie przez swoje firmy. W 75% są to przedsiębiorstwa duże, a 25% MSP.

Krótkie i praktyczne

"Pierwszym z istotnych trendów na rynku szkoleń jest zwiększenie nacisku na praktykę. Zainteresowaniem cieszą się procesy edukacyjno-wdrożeniowe, obejmujące szereg działań, m.in. warsztaty, których czas trwania jest skracany do minimum. Dwudniowe szkolenia odchodzą do lamusa, a w zamian za to pojawia się więcej interakcji przed i po szkoleniu" – zwraca uwagę Darek Dobrzyniecki, partner zarządzający i wiceprezes zarządu Persona GLOBAL Polska. Jolanta Sławińska, trener biznesu, konsultant, właścicielka firmy szkoleniowo-doradczej People of Progress, zwraca z kolei uwagę na konieczność dopasowania do potrzeb i podnoszenia jakości szkoleń."Wbrew wszelkim zapowiedziom rynek szkoleń rozwija się, zmienia i dostosowuje do potrzeb przedsiębiorców. Jest to konieczne, ponieważ wymagania na rynku stale rosną – liczą się autorskie, ciekawe programy i doświadczeni, wykształceni trenerzy. Do nowych trendów należą projekty mentorskie, międzykulturowe, uwzględniające także różnice międzypokoleniowe" – mówi ekspert.

Dlaczego warto się szkolić?

"Szkolenia to konieczność, ponieważ rozwijają umiejętności i kompetencje, poszerzają wiedzę i przez to budują przewagę konkurencyjną. Dziś, gdy tempo zmian jest ogromne nie można sobie pozwolić na stanie w miejscu i stosowanie „sprawdzonych” metod. One już po prostu nie działają. Dlatego konieczne jest doszkalanie się i stałe podnoszenie własnego poziomu" – podkreśla Dariusz Milczarek, managing partner Sandler Training Polska.
Uczestnictwo w szkoleniach zapewnia również szereg praktycznych korzyści, możliwych do wykorzystania od zaraz. "Szkolenia, dzięki profesjonalnie opracowanym przykładom, mogą stanowić źródło inspiracji. Ponadto w ich trakcie mamy możliwość pracy z ekspertem, który pomaga rozwiązywać na bieżąco problemy. Jest to też świetna okazja do konfrontacji naszych doświadczeń z innymi uczestnikami szkolenia oraz odkrywania skrótów, narzędzi do robienia czegoś, co zajmowało nam do tego pory zdecydowanie za dużo czasu" – zaznacza Aneta Gawęcka-Malec, training manager w firmie Hexcode.

Drukuj artykuł
Artykuł został przygotowany przez portal NF.pl

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.