Raport „Sztuczna inteligencja w rekrutacji pracowników”

HR Komentarz

 

45% badanych za główną przeszkodę uniemożliwiającą lub utrudniającą wdrożenie nowych technologii wspomagających rekrutację i selekcję pracowników w swojej firmie uważa brak informacji o istniejących w tym zakresie rozwiązaniach – wynika z raportu Emplocity.

Taka informacja może dziwić zwłaszcza, że aż 72% pracodawców uważa, że potrzebuje wsparcia nowych technologii w docieraniu do kandydatów i pozyskiwaniu ich aplikacji. Dla 44% ankietowanych to właśnie ten etap stanowi też największe wyzwanie w całym procesie rekrutacji. Najmniejszy problem pracodawcy w Polsce mają z analizą i selekcją otrzymanych zgłoszeń (27%), udzielaniem informacji zwrotnej (27%) oraz przeprowadzaniem drugiego etapu selekcji (24%).

Nowe technologie lekarstwem na rekrutacyjne wyzwania

Umacniający się rynek pracownika wymaga od rekrutujących podejmowania doskonale dopasowanych do preferencji grup docelowych, sprawnie przeprowadzanych działań rekrutacyjnych. Wdrożenie nowych technologii w obszarze zarządzania procesami HR ułatwia przyciąganie talentów do firmy. Tymczasem zaledwie 15% pracodawców wprowadza regularnie tego typu rozwiązania i jest otwartych na nowe, innowacyjne pomysły z tej dziedziny.

Głosy badanych pracodawców co do wykorzystywania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w procesie rekrutacji są podzielone. 43% ankietowanych nie korzysta i nie widzi potrzeby wdrażania tego typu rozwiązań w kontekście swoich działań rekrutacyjnych.

Z kolei 34% badanych dostrzega dla nich potencjał w swojej organizacji, chociaż obecnie nie miało z nimi do czynienia. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są znane 11% badanych pracodawców. Oni planują też wdrożenie tego typu rozwiązań w przyszłości. 3% pracodawców deklarowało korzystanie z nich już w czasie udziału w badaniu.

Sztuczna inteligencja zamiast rekrutera

Uczestnicy badania uznali jednak, że sztuczna inteligencja nie zastąpi rekrutera w komunikacji z kandydatami (kontakt telefoniczny, e – mail, osobisty). "Nasza analiza wykazała, że jedynie 5%. rekruterów obawia się wprowadzenia nowych technologii w HR. W przyszłości sztuczna inteligencja nie zastąpi ich na stanowiskach, ale pomoże w pracy. Zautomatyzowane zostaną powtarzalne czynności związane z identyfikacją, wstępną analizą i dotarciem do pożądanych kandydatów. Obecnie takich rozwiązań pojawia się coraz więcej. W Polsce jednak HR-owcy pracowali dotychczas głównie tradycyjnymi metodami. Dopiero teraz zmuszeni są nadrabiać zaległości, bo wymusza to na nich rynek pracownika i nowe nawyki komunikacyjne pokoleń Y i Z. Firmy rywalizują o talenty, a młodzi funkcjonują na skraju offline i online, oczekując coraz bardziej przemyślanych rozwiązań" — wyjaśnia Jacek Krajewski, Menedżer ds. Rozwoju z Emplocity.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe – czy warto?

Dlaczego warto sięgać po narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe w procesie rekrutacji? Uczestnicy badania ,,Sztuczna inteligencja w rekrutacji pracowników” wskazali na szereg zalet tego typu rozwiązań, które mają szansę zwiększyć efektywność procesów rekrutacyjnych, eliminując część błędów, które zdarza się popełniać rekruterowi. "Chodzi głównie o odporność na stres i zmęczenie, jak i na podświadome (czasem świadome) uprzedzenia i różnego rodzaju błędy poznawcze wobec potencjalnych pracowników, wynikające z ich płci, wieku czy też pochodzenia. W założeniu ma to umożliwiać wybór kandydatów na podstawie ich kompetencji i umiejętności" - mówi Krzysztof Sobczak, współtwórca i prezes Emplocity.

Co będzie za 5 lat?

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji znajdują dla siebie coraz więcej miejsca w różnych branżach i obszarach. 54% badanych przez Emplocity uważa, że w perspektywie najbliższych 5 lat maszyny wyręczą człowieka w zadaniach, w których są zwyczajnie efektywniejsze zwiększając w ten sposób wydajność ludzi. Temu poglądowi przeciwstawia się głos 41% ankietowanych, którzy uważają, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w rekrutacji i selekcji nadal będzie kształtowało się na niskim poziomie. Nieliczni są zdania, że maszyny zastąpią pracę człowieka i przyczynią się do wzrostu bezrobocia w grupie pracowników działów HR.

Raport można za darmo pobrać ze strony: www.emplocity.pl/raport.

Badanie ,,Sztuczna inteligencja w rekrutacji pracowników” zostało przeprowadzone metodą CAWI i CATI w grupie 300 osób na przełomie maja i czerwca 2017 roku. W badaniu udział wzięli przedstawiciele firm zatrudniających minimum 50 osób. Grupa docelowa składała się z osób odpowiedzialnych za przeprowadzanie procesów rekrutacji (członkowie zarządu, właściciele firm, dyrektorzy zarządzający, przedstawiciele działów HR lub innych działów odpowiedzialnych za rekrutację).

Drukuj artykuł
Patronem medialnym raportu jest HRPolska.pl

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.