Techniki i tematy szkoleniowe w polskich firmach 2016 rok

Zarządzanie, Czytelnia




Przedstawiamy wyniki badania na temat "Technik i tematów szkoleniowych w polskich przedsiębiorstwach w 2016 roku".

 




Ankietowani odpowiadali na pytania o trendy w wykorzystaniu technik rozwojowych oraz tematów szkoleń. Najpierw wskazywali oni, które techniki szkoleniowe będą częściej wykorzystywane w ich przedsiębiorstwach w 2016 roku w stosunku do roku poprzedniego, a które rzadziej oraz z których nie korzystają wcale. Drugie pytanie było skonstruowane podobnie, ale dotyczyło tematów szkoleniowych.

Najczęściej stosowane techniki

Nie jest zaskoczeniem, że polskie przedsiębiorstwa najczęściej korzystają z wewnętrznych (95% respondentów) oraz zewnętrznych (97%) szkoleń, jak warsztaty i wykłady. Dużym zainteresowaniem cieszą się również instruktaże na stanowisku pracy (97% firm korzysta) oraz szkolenia e-learningowe (92%). Stosunkowo mało popularne są jeszcze takie metody rozwojowe, jak: social learning (56% firm nie korzysta), mobile learning (56%), wirtualne klasy i webinary (38%) oraz grywalizacja (38%). Możemy jednak wnioskować, że te metody rozwojowe mają duży potencjał, gdyż zainteresowanie nimi będzie rosło, na co wskazują odpowiedzi respondentów w pytaniu o trendy szkoleniowe.

Jakie są trendy szkoleniowe?

To, co rzuca się w oczy po pierwszym spojrzeniu na wyniki to fakt, że zdecydowanie częściej firmy deklarują wzrost zakresu korzystania z form rozwojowych niż spadek. Czy oznacza to, że firmy zamierzają zwiększyć intensywność działań rozwojowych w roku 2016 w porównaniu z poprzednim? Zapewne tak. Interesujące jest, że większość firm (54%) zamierza zwiększyć zakres stosowania rozwiązań e-learningowch. Czyżby e-learning miał przeżyć drugą młodość? Możliwe, że wzrastająca jakość szkoleń e-learnignowych przekłada się coraz bardziej na ich skuteczność i jest coraz wyższą wartość dla firm. Warto zwrócić uwagę na relację pomiędzy szkoleniami wewnętrznymi a zewnętrznymi (otwartymi). To w tych pierwszych, firmy widza większy potencjał. Bardzo możliwe, że kluczowe znaczenie ma tutaj lepsze dopasowanie szkoleń wewnętrznych do specyfiki, kontekstu i potrzeb konkretnej firmy. Widoczne jest również pozytywne nastawienia do form rozwojowych, które stosowane są jeszcze stosunkowo rzadko. 15% firm deklaruje, że w niedalekiej przyszłości, będzie chętniej korzystać z social learningu, 26% zapowiada wzrost zainteresowania mobile learningiem, wirtualne klasy i webinary mają być częściej stosowane przez 36% przedsiębiorstw.

Tematy szkoleniowe

W pytaniu o tematy szkoleniowe, respondenci prognozowali, które z nich w 2016 roku będą wykorzystywane chętniej niż w roku poprzednim. Najwyższy wynik uzyskało zarządzanie jakością i doskonalenie procesów biznesowych (51% firm). Na drugim miejscu znalazła się obsługa klienta (41%) oraz przywództwo (41%). Przywództwo jest również tematem szkoleniowym, w przypadku którego aż 13% respondentów deklaruje, że będzie mniej wykorzystywany w tym roku w stosunku do roku ubiegłego. Na kolejnych miejscach znalazło się zarządzanie zespołem (38%) i sprzedaż (również 38%).

...

Zapraszamy do udziału w kolejnych badaniach. Tym razem zmierzymy się z badaniem skuteczności szkoleń przeprowadzanych w przedsiębiorstwach. Czy jest na to jedna, najlepsza metoda? Czy ma to wpływ na wybór kolejnych szkoleń oraz ich jakość? Czy rok po szkoleniu, możemy powiedzieć, że było ono skuteczne? 
Zapraszamy do udziału w naszych badaniach! Respondenci otrzymują wyniki w pierwszej kolejności. Zapisać się można przez formularz dostępny na  stronie z badaniami.

Badanie przeprowadziła firma LLidero we współpracy z Effect Factor. Do udziału w badaniu zaproszono 35 polskich firm.

  • 5% respondentów to firmy zatrudniające mniej niż 50 osób,
  • 15% zatrudnia od 50-500 pracowników,
  • 28% – od 500 do 2000,
  • pozostałe 52% to korporacje zatrudniające powyżej 2000 pracowników.
Drukuj artykuł
Patronem medialnym badania jest portal HRPolska.pl

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.