Nawyki, przekonania? Nie!

Rozwój, Czytelnia

Jak w kilku prostych krokach skupić się na realizacji zadania w pracy, aby zapewnić największą efektywność działania? Zapomnieć o nawykach, utartych schematach. Po prostu skupić się na celu.

Dzisiaj o 7 strategiach skutecznego działania. Przeczytałam o nich w książce Neila Fiore „Nawyk samodyscypliny w pracy”. W pierwszej chwili wydawały mi dosyć banalne i proste, ale po chwili odkryłam siłę tej prostoty.

Zasada pierwsza – nie krytykuj

Kogo? Siebie czy innych wokół?
Krytykowanie w nieskończoność własnych błędów jest nieproduktywne. Marnujesz w ten sposób swój czas, a niekiedy czas innych. Lepiej skieruj energię na rozwiązanie powstałej sytuacji czyli działanie odwrotne do dotychczasowego. Jest to istotne zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych - przynajmniej moim zdaniem.

Zasada druga – zrób to inaczej

Dosyć często zdarza się, że trzymamy się kurczowo nieskutecznych działań. Zarówno w pracy jak i w sytuacjach prywatnych poświęcamy ogrom energii na działania nieskuteczne, czasochłonne i męczące. Oczywiście działa tutaj słynna reguła konsekwencji i zaangażowania.
Lepiej zastosuj prawo odwrotnego wysiłku.
Autor książki przestawia to krótkim zdanie: „Jeżeli pchasz znajdujące się przed tobą drzwi, a one nie chcą ustąpić, najprawdopodobniej należy je pociągnąć. Przestań walczyć i pchać, zamiast tego pociągnij je, a one otworzą się, nie przysparzając ci kłopotów.”.

Zasada trzecia – skup się na zadaniu a nie na ego

Szybkie przestawienie się z myślenia o sobie, na działanie skupione na celu zawsze działa. No dobrze, pewnie prawie zawsze. Efektem stosowania tej zasady jest po pierwsze większa efektywność w działaniu a po drugie poprawa nastroju. Po prostu zmieniasz negatywne emocje w działanie.

Zasada czwarta – zamień „muszę” na „decyduję”

Jeśli coś musisz, często budzi to opór i sprzeciw, prowadzi do autosabotażu.
Spróbuj wychwycić kiedy używasz takiego zwrotu i jakie budzi w tobie emocje, jakie pojawiają się myśli. Zobaczysz, że jak „coś się musi”, to się nie chce”.

Zasada piąta – skup się na rozpoczęciu nie na końcu

Podejmując się zadania, najczęściej mamy ustalony termin jego realizacji.
Są osoby, które nawet wolą takie terminowe zadania - lepiej się mobilizują. Jednak bywa, że ten ustalony termin bardziej nas stresuje i blokuje niż pomaga. Dlatego też lepiej skupić się na działaniu, a nie na terminie.
Oznacza to, nie mniej nie więcej, a po prostu: rozpoczęcie pracy, skupienie na realizacji zadania, przeniesienie energii na działanie.

Zasada szósta – zaufaj intucji i podświadomości

Na pewno znasz powiedzenia: „Muszę się z tym pomysłem / decyzją przespać” i pamiętasz sytuacje z Kubusia Puchatka: im bardziej Prosiaczek zaglądał do środka, tym bardziej Kubusia tam nie było.
Im bardziej nam zależy, tym bardziej nie wychodzi. Im bardziej chcemy podjąć jakąś decyzję albo znaleźć twórcze rozwiązanie tym bardziej nie możemy.
Lepiej na jakiś czas odpuścić, uśpić swój świadomy umysł, skierować myśli i działania na inne tory.
I nagle okazuje się, że rozwiązanie się samo pojawia.

Zasada siódma - wybieraj działania zgodne z twoimi wartościami i potrzebami, ale nie rutynowe

Często postępujemy w sposób nawykowy i rutynowy. Warto czasem zrobić coś inaczej, tak, jak czujemy w danym momencie, że wolimy. Za zachowaniem rutynowym stoi nasz lęk. Przełamanie schematu może przynieść nową energię.

I takiej nowej, twórczej energii Wam życzę!

Drukuj artykuł
Magdalena Siwińska

Partner Zarządzający, Grupa HR Masters. Redaktor naczelna HRpolska.pl

Partner Zarządzający, Grupa HR Masters.
Specjalizacja: HR Biznes Partner – wsparcie firm w zakresie wdrażenia audytów i procesów personalnych, prowadzenie i koordynacja projektów rozwojowych.
HR Manager z kilkunastoletnią praktyką, coach ACC ICF, trener biznesu. Jako HR Business Partner – niezależny specjalista, wspiera organizacje w budowaniu procedur związanych z szeroko rozumianym zarządzaniem ludźmi. W pracy kładzie nacisk na badanie efektywności wszelkich procesów z obszaru polityki personalnej.
Coach ICF (ACC) – rozwój kompetencji osobistych, menedżerskich, coaching kariery. Psycholog biznesu i trener umiejętności społecznych.

 

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.